author

Door:

Ellen Vandeberg
10 februari 2020

Terug naar overzicht

Next Generation; Vloggende advocaat?

Het thema van deze editie is ‘Next Generation’. In de vorige editie schreef ik over acquisitie en netwerken. Nog steeds sta ik achter hetgeen ik daarover schreef, maar ik ben mij er wel steeds meer van bewust dat dit old school marketing is. Tegenwoordig vindt men elkaar steeds meer via social media, zoals YouTube en Instagram. Hoewel ik me daar weinig mee bezig houd, is de next generation in mijn omgeving daar heel druk mee!

Het thema van deze editie is ‘Next Generation’. In de vorige editie schreef ik over acquisitie en netwerken. Nog steeds sta ik achter hetgeen ik daarover schreef, maar ik ben mij er wel steeds meer van bewust dat dit old school marketing is. Tegenwoordig vindt men elkaar steeds meer via social media, zoals YouTube en Instagram. Hoewel ik me daar weinig mee bezig houd, is de next generation in mijn omgeving daar heel druk mee!

Je zult het wel herkennen, de nieuwe generatie die video’s op YouTube bekijkt en foto’s op Instagram. Van zeer dichtbij maak ik dit tegenwoordig mee. Met veel plezier volg ik het leven van een goede vriend van mijn kinderen in zijn video’s op YouTube, die daar behoorlijk succesvol is. Hij heeft bijna 500.000 abonnees! Recent ook heeft één van mijn kinderen haar Instagramaccount voor iedereen toegankelijk gemaakt. Het account is bijna ontploft: 100.000 volgers in een week! Ze ontving een hoop leuke reacties van mensen en bedrijven, waarvan een aantal graag met haar zouden samenwerken.

Nu heb ik niet bepaald een saai leven, maar wie wil ernaar kijken? De vloggende advocaat! Wat zou ik brengen? Een greep uit de recente jurisprudentie? Mijn outfitje van vandaag, mantelpakje met pumps? Dat zal veel volgers opleveren!!

Alle gekheid op een stokje. De vorm van marketing die je toepast, heeft ook alles te maken met de doelgroep waarop je je richt. Is dat de gevestigde orde, die zal ook niet snel andere dingen doen dan ik, dat zijn ze immers gewend. Richt je je echter op start ups en scale ups, waarin in deze editie aandacht wordt besteed, dan moet je hier wel iets mee, anders mis je de boot. Geen aandacht besteden aan deze vormen van social media (anders dan Linkedin) leidt tot een gemiste kans.

Dat werd ook nog eens bevestigd in een gesprek dat ik recent had met een bureau dat zich met name richt op marketing via social media. Steeds meer bedrijven houden zich tegenwoordig bezig met marketing via social media. Een groot deel van het reclamebudget wordt tegenwoordig uitgegeven aan social media, in plaats van aan t.v.- en radioreclames.

Wil je de boot niet missen dan zullen we ons meer moeten bezighouden met social media. Ik ben me ervan bewust dat hier kansen liggen, maar weet nog niet goed hoe ze te benutten. Dit is 'netwerken door de Next Generation’. Denk dat ik daar nog heel wat van kan leren!